creatine-supplement

Creatine voedingssupplement

Creatine is een organische stikstofverbinding die van nature voorkomt in het lichaam. Het wordt voornamelijk aangemaakt door de lever uit drie aminozuren; Arginine, Glycine en Methionine. Er zit ook een beetje creatine in onze voeding, bijvoorbeeld in vlees en vis. Het overgrote deel (95%) ligt opgeslagen in de spieren.

Wat doet het?
Uit onze voeding wordt in de lichaamscellen ATP (AdenosineTriPhosfaat) gemaakt. ATP is de energie die je nodig hebt bij alles wat je doet, het is de brandstof waar het lichaam op loopt. Bij verbruik van deze energie wordt phosfaat losgekoppeld van ATP en ontstaat er ADP (Adenosine-DiPhosfaat). De ATP-voorraad in het lichaam is niet groot, genoeg voor 8-12 seconden maximale spierinspanning. Uit de voeding kan dit weer aangevuld worden, deze omzetting kost echter veel tijd. Creatine levert phosfaat waardoor er snel van ADP weer ATP gemaakt worden. Bij inspanning zorgt het dus direct voor nieuwe energie.

Toepassing
Creatine kan voor en eventueel na een inspanning ingenomen worden. Ongeveer 5 gram is voldoende, neem het maximaal 20 minuten van te voren in. De voorraad creatine in de spieren kan verhoogd worden door te ‘loaden’. Dit kan bijvoorbeeld voor een wedstrijd of grote inspanning. Hierbij wordt er gedurende 5 dagen 20 gram creatine per dag genomen, verdeeld over 4 doses van 5 gram. Daarna gedurende 5 dagen een dagdosering van 8 gram, gevolgd door een onderhoudsperiode. Waarbij twee tot drie gram per dag voldoende is om de creatinevoorraden in de spieren op peil te houden.

Bekijk meer voedingssupplementen in de online winkel.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie